Skärmtid

Min lärare skickade ut mejl med diverse information och avslutade sedan mejlat med detta:

"Enl undersökningar har man kommit fram till att ungdomar i gymnasieåldern i snitt använder 50 - 70 timmar vid en skärm i veckan.
Skärm tid är den tid man sitter framför en skärm dvs. mobilen, datorn, tv, m.m
nästan all skärmtid i undersökningen är icke produktivt.
Jisses vad mycket tänkte jag, och vill sätta det i sammanhang.
Läs siffrorna med en liten nypa salt men det finns de elever som detta kan stämma på.

En vecka består av 168 timmar totalt minus 1/3 del sömn ger
112 vakna timmar i veckan.

Skolan tar hand om eleverna ca 16 %  det ger
27 schemalagda timmar i veckan

Matte t.ex. har utlagt 3 klocktimmar i veckan + tiden eleverna ska räkna själva,
1 till 2 timmar i veckan tycker en mattelärare är lagom för de flesta att öva själva.
I trean har man säg 7 kärnämnen med eget arbete, det ger
7 - 14 timmar eget arbete i veckan.

Total skoltid 34 - 41 timmar

Tar man skärmtid och skolan kan det se ut såhär...

Värsta
112 vaken tid - 70 timmar skärmtid - 41 skol tid. ger  1 ! timme över till att umgås och idrotta....

eller
112 vaken tid - 50 timmar skärmtid - 41 skol tid. ger  21 timmar över till att umgås och idrotta....

eller
112 vaken tid - 50 timmar skärmtid - 34 skol tid. ger  28 timmar över till att umgås och idrotta....

Vad lär man sig av detta?
Är mobilen, tvn, datorn så viktig?
Det finns mycket tid som slösas bort vid skärmar."


Allt jag vill säga med detta är ja. Ja, datorn, TVn och mobilen är så pass viktig. Många kanske slösar tid framför dessa skärmar men jag känner att jag inte gör det. Sitter jag vid datorn skriver jag oftast, vilket är min stora passion i livet. Sitter jag med mobilen skickar jag säkert ett sms till en person som jag tycker otroligt mycket om och som jag mer än gärna vill prata med. Det kanske finns någon på andra sidan Sverige som jag vill hålla kontakten med. Jag kanske måste skicka ut information, vilket datorn och mobilen funkar ypperligt bra för. 
TVn har lärt mig mer än vad någon lärare kommer att göra. TV och internet är även ett sätt för oss att ha koll på vad som händer ute i världen.

Vi behöver dessa tre saker för att kommunicera och utvecklas. För att bli hörda och sedda. För att höra och se.
Det är snarare framför en lärare, bakom en skolbänk, som vi slösar vår tid.

jahara.

Kommentarer
Postat av: Jocke

Haha jodå det ska jag göra! Kolla in snart på bloggen, då dyker det upp några favoritbilder! :)

2009-10-16 @ 22:41:52
URL: http://Http://joakimsfoto.blogg.se
Postat av: Alice

Vad säger du johanna. tycker inte du också att vi ska sluta använda oss av skärmar? vi kan ju lika gärna gå tillbaka till 1800-talet! eller varför inte stenåldern!

2009-10-21 @ 23:02:49
URL: http://buttahara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0